Kezdőknek

1. Itt a vízes szezon, kezdjük hát a sort a kiteszörf deszkák gyors áttekintésével!

A kite deszkák típusai:
Manapság a kite deszkákat 2 nagy csoportra oszthatjuk. Vannak a twintip (más néven bi-direkcionális) és a direkcionális deszkák. Nézzük meg mi a különbség a két típus között.

A twintip/bi-direkcionális típusúak az elterjedtebb kite deszkák. Ezeknek a jellemzője,hogy mindkét  irányba ugyan úgy tudunk menni vele, teljesen szimmetrikus a kialakítása. Erre a tulajdonságra utal a bidirekcionális kifejezés is, vagyis a deszka kétirányú. Nincs szükségünk a deszka megfordítására ha menetirányt szeretnénk váltani. Ilyen típusúak például a freeride vagy freestyle deszkák. —

A direkcionális vagyis egyirányú deszkák a twintip deszkákkal ellentétben pozípióváltás nélkül csak egy irányba használhatóak. Ezeket úgy kell elképzelni mint a windszörf deszkákat. A deszkának van egy orra (menetirány szerinti első vége) és van egy farka (menetirány szerinti hátsó vége). Amennyiben fordulni (vagy perdülni) szeretnénk, meg kell fordítanunk magunk alatt a deszkát is úgy, hogy az új menetiránynak megfelelően ismét a deszka orra legyen előrefele. –Direkcionális típusúak például a wave deszkák.–

A kite deszka részei:
Már ismerjük a deszkák típusait, most nézzük meg azok részeit. Egy twintip deszka négy sarkánál, az alsó oldalán vannak a szkegek. Ezek általában 4-7 cm körüli kis uszonyok, melyek segítenek abban hogy tudjuk a deszkánkat irányítani, tudjuk egyenesben tartani, illetve tudjunk vele fordulni. A deszka felső részén van a lábainknak a footpad és a lábtartó (footstrap). Ezekkel tudjuk a lábunkon tartani a deszkát. Található még egyes deszkákon egy fogantyú (handle) de ez nem feltétlenül szükséges számunkra (könnyebb vinni, esetleg pár oldscool freestyle trükknél szükséges). A direkcionális deszkák felépítése annyiban tér el a twintip deszkákétól, hogy ott csak a deszka farkánál vannak szkegek, illetve nem feltétlenül találunk rajta footpad+lábtartó párost.

2. Mielőtt ernyő vásárlásra szánnád magad, tudd meg mi is a
különbség köztük!

A kite ernyők típusai:
Ha kiteozásra adjuk a fejünket, a deszkák ismerete mellett elengedhetetlen a kite ernyők ismerete is! Lássuk miről is van szó. Az ernyőket többféle szempont szerint is lehetne csoportosítani, de maradjunk annál a szemléletnél, hogy két nagy csoportot különböztetünk meg. Ezek a csoportok a felfújható Tube ernyők illetve a Soft (foil) ernyők.

Tube ernyők:
A tube ernyőkre jellemző, hogy minden esetben fel kell pumpálnunk őket. Van mindig egy elülső front tube-ja (belépő él) és több kereszt irányú tube-ja is. Típustól függően 4 vagy 5 zsinórra vannak szerelve, melyek számtalan módon lehetnek az ernyőre csatlakozva. A tube ernyőket most nézzük meg alakjuk szerint, melyeket tovább csoportosíthatjuk a következőképpen:

C ernyő:
A C ernyő elnevezést ez a fajta kite az alakjáról kapta. Ha megnézzük szemből az ernyőt, a két oldalsó füle nagyon lenyúlik és kissé elvékonyodik.. A C kite-okat olyan helyeken használják általában ahol a szél egyenletes erősséggel fúj (tengeren termikus szél) illetve versenyeken a freestyle riderek tudják kihasználni előnyeiket. Bár napjainkra nagyon sokat fejlődtek ezek az ernyők, kezdőknen még mindig nem ajánlott!

Bow ernyő:
A bow ernyők valamikor a 2006-os évek körül alakultak ki a C kite-okból. Fejlesztésük közben a fő szempont a kezelhetőség, a nagy széltartomány és a biztonság volt. Ezekkel az irányvonalakkal próbáltak felhasználóbarátabb ernyőket gyártani. A bow ernyők nagyon laposak, a füleik nem nyúlnak le, ezért is nevezik őket néha flat (lapos) kite-oknak. Manapság már egyre kevesebbet látni belőlük, mert a következő típusú, hibrid ernyők átvették a hatalmat.

Hibrid ernyő:
A hibrid ernyők hasonlóan a bow ernyőkhöz laposabbak mint a C kite-ok, viszont egy picivel lejjebb nyúlik a fülük. A hibrid ernyőket valahol a bow és a C ernyők között lehetne elhelyezni, de néha nagyon nehéz bow és hibrid valamint hibrid és C ernyő között különbséget tenni. Ezek a fajta ernyők napjainkban a legkelendőbbek, mivel a fejlesztések beértek és azt mondhatjuk hogy ezek a legbiztonságosabbak és mindezek mellett hihetetlen nagy széltartománnyal bírnak. Sikerült a fejlesztőknek a más típusú ernyők előnyeit egy ernyőbe zsúfolni. Sokrétűségét bizonyítja, hogy egy ilyen ernyővel minden kezdő könnyedén elbánik de mindemellett haladók és akár profik is használják egyes típusaikat.

És egy összehasonlító ábra:

Soft/foil ernyők:
A soft ernyő (foil kite) könnyedén megkülönböztethető az előbbi Tube ernyőtől. Legfontosabb eltérés, hogy ezeket nem kell felfújni. Hasonlítani talán az ejtőernyőkhöz, de inkább a siklóernyőkhöz lehetne. Mivel kite-ozáshoz szél szükséges, ezt kihasználja a soft ernyő. Ezt az ernyőt a szél fújja fel, majd tartja magában a levegőt. Ahol a C kite-ok elülső tube-ja van (belépő él), ott ezeknek az ernyőknek légbeömlői vannak ahol beáramlik a levegő. Az ernyő másik oldalán (kilépő él) pedig sokszor (de nem minden esetben) van egy kinyitható szelep  mellyel ki tudjuk engedni az ernyőből a levegőt. Miért is gyártanak ilyen ernyőt ha a Hibrid ernyők annyira jók? A soft ernyőket elsősorban szárazföldre (landboard, kite buggy), illetve hóra és jégre (snowkite, icekite) gyártják. Vízen nem ajánlott ezeket használni, mivel ha belegondolunk, a légbeömlőkön a víz -csakúgy mint  a levegő- bele tud kerülni az ernyőbe ha a vízre esik. Ennek a következménye hogy elázik, nehezebb lesz az ernyő és nehezebben, vagy egyáltalán nem fog  repülni, amíg nem távolítjuk el belőle a vízet. Ez a szárazföldön természetesen nem történhet meg, illetve kevésbé sérülékeny ez az ernyő típus vízmentes körülmények között mint felfújható tube-os társa.

És végül miért is lehet az egyik jobb választás mint a másik? Nézzük meg a főbb jellemzőit az ernyőknek:

Klasszikus C ernyő: kicsi széltartomány, alacsony stabilitás, hihetetlen erő, jó manőverezhetőség
Bow ernyő: stabilitás, biztonság, kevésbé jó manőverezhetőség, hihetetlen nagy széltartomány
Hibrid ernyő: stabilitás, biztonság, jó manőverezhetőség, nagy széltartomány, sokoldalúság
Soft/Foil ernyő: szárazföldre vagy hóra az ideális választás, melyek manapság már a hibrid ernyőkhöz hasonlóan rengeteg jó tulajdonsággal bírnak

Természetesen a részletekbe belemenve még rengeted dolgot lehetne az ernyőkről írni, de most próbáltam csak az alapvető különbségeket tárgyalni. Természetesen aki úgy gondolja, hogy kihagytam valami fontosat az írjon kommentet és javítom!

3. Az ernyő részei, bár és zsinórzat

A deszkák és az ernyők után meg kell ismerkednünk a bar-ral és a zsinórzattal, melyek elengedhetetlenek a kite reptetéséhez. A bar (bumm) az amivel tudjuk irányítani az ernyőnket. A bar két oldalsó végére mindig van kötve 2 zsinór amik az irányításra szolgálnak. A bar közepén mindig van egy lyuk, melyen keresztül jön egy kötél mely csatlakoztatva van a trapézunkra.

A trapézkampóra csatlakozó hurok az úgy nevezett chickenloop, mindig ez van a középső zsinórzat végére rögzítve. A középső kötél összeköttetésben van az elülső (belépő) élhez csatlakozó zsinórokkal. A front (elülső) zsinórok hosszának állításával tudjuk az ernyő erejét csökkenteni vagy növelni. Az húzóerő állítására használt rész a trimmelő (trimmer), melyet természetesen menet közben is tudunk használni, így ha idő közben ránk erősödik a szél, akkor el tudjuk venni az ernyőből az erőt.
Az ernyő, a zsinórzat illetve a bar részeit a továbbiakban nézzük meg az alábbi ábrák segítségével:

4. A kite össze és szétszerelése

Összeszerelés

Az ernyőnket bontsuk ki, és tekerjük szét. Figyeljünk, hogy a szél a hátunk mögül fújjon, és az ernyő előttünk legyen.

A pumpánkon található egy leash vagy zsinór, amit az ernyőnkre tudunk csatlakoztatni. Ez azért van, hogy miközben az ernyőnket pumpáljuk fel, ne vigye el azt a szél. Megkeressük a szelepet és már pumpálhatunk is. Manapság az egész ernyőt egy szelepen keresztül kell felfújni, de ez típustól függően változhat. Az ernyőre általában rá van írva mekkora nyomásnak kell a tube-okban lennie, ennek mértékegysége a PSI. Ha nem szerepel nyomás érték az ernyőn, akkor kérjük ki gyakorlott kiteosok véleményét, mert a rosszul össszeszerelet felszerelés rendkívül veszélyes! Amikor felpumpáltunk, zárjuk le a kereszt tube-okat, és fordítsuk az ernyőt a másik oldalára! A front tube legyen a talajon, és az ernyő nézzen a szél felé. Mindig rakjunk valami súlyt az ernyőnkre, hogy ne tudjon a szél belekapni. 
Az ernyőnk összefújása után tekerjük le a zsinórokat. Mindig legyen elég hely a zsinóroknak! Miután letekertük, szedjük őket szét, hogy csomó ne legyen rajta, és ne is legyen keresztbe. Mindig legyen külön a két irányító zsinór (ezeket fogjuk az ernyő fülére kötni) és a két front zsinór (ezeket fogjuk az ernyő belépő éléhez kötni). A zsinórjaink vége meg van számozva, illetve az ernyőnkön lévő zsinórok is meg vannak 
számozva. Logikusan kössük össze az 1-est 1essel, 2-est 2-essel, stb… továbbra is ügyelve arra, hogy egyik zsinór se legyen keresztbe a másiknak!

A zsinórjaink végén mindig van egy hurok, vagy egy csomó. Rákötéskor mindig csak húzzuk meg szorosan a hurkot a csomó fölött. Ha nincs semelyik zsinór keresztbe a másikra akkor készen is vagyunk az összeszereléssel.

Szétszerelés

A szétszerelés logikusan pont fordított sorrendben történik az összeszerelésre. A zsinórzatunkat kössük le az ernyőnkről és tekerjük fel. Arra figyeljünk hogy amikor a bar-ra feltekerjük a zsinórokat mindig 8-as formában csináljuk.
Ezzel a technikával elkerülhető hogy teljesen összegabalyodjanak a zsinórjaink. A bar-ral, zsinórzattal készen is vagyunk. Az ernyőnket fordítsuk meg, hogy felfele nézzen a két füle és engedjük ki belőle a levegőt a szelepen keresztül. Nyissuk ki a kereszt tube szelepeit is, hogy azokból is távozzon a levegő. Ha már leengedtük az ernyőt, tekerjük össze, úgy hogy a két fülétől kezdve a közepe felé haladunk. Figyeljünk, hogy ilyenkor az ernyő a széllel párhuzamosan legyen a talajon, így nem fog belekapni.
Ha összetekertük, hajtsuk össze és el is pakolhatjuk.

5. Trapéz és ruházat

Trapéz

A megfelelő trapéz kiválasztása fontos dolog. Meg kell különböztetnünk a windsurf-ös és a kitesurf-ös trapézt. A windsurf-ös trapéz teljesen másra van kialakítva, így kitesurf-özni nem alkalmas! A kite-os trapéz hátulján általában van egy fogantyú, mely a tanuláskor nagyon fontos. Ezzel szokta az oktató megfogni a tanulót gyakorlás közben. A trapéz hátulján még található valamiféle csatlakozási lehetőség a biztonsági leash számára. Amennyiben ez a két dolog megtalálható rajta, szinte biztos hogy az a trapéz megfelel nekünk kite-ozni. A trapézok között lehet választani derék, vagy ülő trapézt. Az ülő trapéz választása kezdők számára talán előnyösebb, mert (tanuláskor többet húzza őket az ernyő felfele,és így) kevésbé csúszik fel az ülő mint a derék trapéz. A trapéz választás azonban egyéni dolog, kinek melyik a kényelmesebb. Vásárlásnál figyeljünk mindenképp a megfelelő méret kiválasztására, és ha van rá lehetőség próbáljuk is fel a trapézt. Mindig bizonyosodjunk meg, hogy a trapézt elég szorosra meg tudjuk húzni magunkon.

Ruházat

A ruházatunk választásánál elsődleges szempont a víz, és levegő hőmérséklete. Ahhoz hogy az év minél nagyobb részében tudjunk kite-ozni, elengedhetetlen több, különböző vastagságú és hosszú neoprene ruha. Egy megfelelő száraz/félszáraz ruhával, és megfelelő kiegészítőkkel akár kite-ozhatunk 5 fokos vízben is. Nézzünk meg pár fajta szörfruházatot:

-Lycra: Rövid vagy hosszú ujjú lycra anyagú felső. Elsődleges feladata a bőrünk UV védelme. Extrém melegben, és napsütésben használata javasolt a fürdőgatyánk mellett.
-Shorty: Rövid ujjú és lábú, kb 1-2mm vastag neoprene, a meleg vízhez.
-Streamer: Rövid vagy hosszú ujjú, és hosszú lábú, kb 2-3mm vastag neoprene a hűvösebb időkre.
-SemyDry: Teljesen hosszú, félszáraz ruha. Kb 3-5mm vastag (gumírozott) neoprene hideg időkre.
-Dry: Teljesen hosszú ruha, kb 5-6mm vastag anyagból, száraz zipzárral. Extrém hideg időkre.
-Kiegészítők: Neoprene cipő, neoprene kesztyű, neoprene sapka, csukja .
Ha olyan helyen szörfözünk ahol sok a korall, vagy bizonytalan a talaj, ott javasolt neoprene ruha és cipő viselete. Inkább a ruházatot vágja el bármi is mint a bőrünket kaszaboljuk szét!

6. A szél

Mint sok más vízi sporthoz elengedhetetlen a szél, és annak ismerete. Nézzük meg mit kell a szélről tudnunk.

A szél iránya:

A szél iránya nagyon fontos szempont ha kite-ozni szeretnénk. A szél égtáji meghatározásánál sokkal fontosabb számunkra a partvonalhoz viszonyított iránya. Az alábbi ábra tanulmányozásával nézzük meg miről is van szó. | FONTOS! A parttól elfújó (offshore) szél kivételével minden irány alkalmas lesz számunkra kite-ozni, de az offshore szél rendkívül veszélyes, ne kísérletezzünk ebben tanulni! | (part felé fújó szél: onshore, parttól elfújó szél: offshore, partvonallal párhuzamosan fújó: sideshore, srégen elfújó: side-offshore, srégen part felé fújó: sideonshore)

A szél erőssége:

Ahhoz hogy biztonságosan tudjunk kite-ozni fontos, hogy megfelelő szélerősséget válasszunk a gyakorláshoz. Kezdőként, az ajánlott  szélerősség 18-30 km/h. (Ha nem tudjuk felmérni a szél erősségét, legyen segítségünkre egy kézi szélmérő!!) Ehhez a szélerősséghez, és a súlyunkhoz kell a megfelelő ernyő méretet kiválasztanunk, hogy biztonságosan elsajátíthassuk az alapokat. Ha már gyakorlottabb kite-osok leszünk, akkor az ernyőméret csökkentésével akár 60 km/h erősségű szélben is kite-ozhatunk.
A szél erősségét több mértékegységben is mérhetjük (Beaufort, csomó, km/h, m/sec), tanulmányozzuk majd át a Beaufort skála első 9 fokozatát! (a Beaufort skála általában 12 fokozatú, de a tengeren használnak 16 fokozatút és nyílt skálát is!)

A kite reptetése

Az ernyőnk reptetése előtt meg kell ismerkednünk egy nagyon fontos dologgal, és ez a szélablak. A szélablakot úgy kell elképzelni, mint egy negyed gömböt, ahol mi a vagyunk a gömb középpontja, és a szél a hátunk mögül fúj. | FONTOS! A szélnek mindig a hátunk felől kell fújnia! | Az ernyőnket, az előttünk lévő negyed gömbben tudjuk reptetni, de nagyon figyelnünk kell, hogy merre irányítjuk a kite-ot, mert nagy húzóerő lehet benne. A továbbiakban nézzük meg a szélablak részeit, és tanulmányozzuk át a szemléltető ábrákat.

Szélablak részei:

A negyed gömbünk felettünk és mellettünk lévő pereme lesz a szélablak széle. Ha egy óralapot képzelünk ide, akkor pontosan felettünk lesz a déli 12 óra (zenit ), innen balra indulva a 11, 10, 9 óra, illetve a zenitről jobbra indulva az 1, 2, 3 óra . A zeniten, illetve a szélablak szélén tartva fog az ernyőnk a legkevésbé húzni. Ez az oka annak is, hogy amikor startolunk, vagy landoltatjuk az ernyőnket, a szélablak szélén kell azt szép lassan reptetnünk. Minél jobban magunk elé irányítjuk a későbbiekben az ernyőnket, annál több erő lesz benne. Ha a lehető legtöbb erőt szeretnénk kihozni az ernyőnkből akkor az előttünk lévő power zone-ba kell irányítanunk azt. Vigyázzunk a kezdeti ernyőreptetéskor ezen a területen, mert több erőt is produkálhat a kite, mint azt mi szeretnénk.

7. Videók

8. Menetirányok és a vízi közlekedés szabályai

Menetirányok

Nézzük meg az alábbi ábra segítségével, hogy milyen irányokba tudunk menni a kite-unkkal. A menetirányok meghatározásának az alapja a szél iránya. A szél mindig a hátunk mögül fúj, és ehhez viszonyítva tudjuk meghatározni az irányokat. Ha a szél irányára merőlegesen közlekedünk akkor azt mondjuk hogy fél szélben haladunk. Ha a fél széltől elkanyarodunk a szél felé, akkor negyed szélben haladunk (kicsit a szél felé). Ha a félszeles irányból a széltől kicsit elkanyarodva haladunk tovább akkor háromnegyed szélben haladunk. Ha a szél irányával megegyező irányba haladunk, akkor vagyunk hátszélben. (Kite-ozás hátszélben nagyon ritka, mivel ha belegondolunk, gyorsabban megyünk a deszkánkkal mint az ernyő ahogyan repül, így a zsinórjaink fellazulnak, és elsüllyedünk,megszűnik a húzóerő). Egyetlen menetirány maradt amit nem említettünk eddig. Széllel szembe természetesen nem tudunk menni, erre a megoldás a krajcolás (kreuz). A krajcolás azt jelenti hogy negyed szélben a szél felé haladva megyünk, majd irányt váltunk és ismét negyed szélbe fordulunk. Ezzel a technikával, cikkcakkozva tudunk a szél felé haladni.

A vízi közlekedés szabályai:

Mielőtt elkezdenénk a szabályok tárgyalását tisztáznunk kell pár fogalmat, melyek a következők:
Jobbcsapás : a jármű a menetiránya szerinti jobb oldalról kapja a szelet
Balcsapás : a jármű a menetiránya szerinti bal oldalról kapja a szelet
Luv oldal : egy adott vonal, vagy test szélhez közelebbi, szél felöli oldala
Lee olda l : egy adott vonal, vagy test széltől távolabbi, szél alatti oldala
Élesebb hajó : az a jármű mely élesebben megy a szél felé (pl: Ha valamelyik negyed szélben megy, és a másik fél szélben, akkor az az élesebb amelyik negyed szélben megy. Ha az egyik háromnegyed szélben megy, a másik hátszélben, akkor az az élesebb amely háromnegyed szélben megy. stb…)

A fenti fogalmak ismeretében nézzük meg az elsőbbségadási szabályokat:
– Alapvetően 4 csoportra lehet osztani a vízen közlekedő járműveket:
1. csoport: menetrendszerinti hajó, halászhajó, rendőrcsónak (mindenki aki a munkáját végzi a vízen)
2. csoport: szörfös, kite-os, vitorlás (széllel hajtott járművek)
3. csoport:kajak, kenu, evezős csónak (evezős járművek)
4. csoport:jetski, sportmotorcsónak (mindenki aki hobbiból van a vízen)
Azt kell tudnunk hogy a vízen való elsőbbség a csoport sorszámával csökken. Ha kite-osok vagyunk (2. csoportba tartozunk), akkor elsőbbséget kell adnunk mindenkinek aki az 1. csoportba tartozik, de elvileg elsőbbséget kell adnia nekünk minden evezősnek, vagy hobbi motorosnak. A 4. csoporba tartozóknak elsőbbséget kell biztosítaniuk a 3.,2.,1. csoportba tartozó minden járműnek. stb,stb. Figyeljünk arra, hogy ezek a szabályok nem mindenki számára ismertek, ezért a legjobb módja a balesetek elkerülésének, ha figyelünk egymásra, és kellő távolságot tartva kikerüljük egymást. A kitérésnek is megvannak a maga szabályai, nézzük meg ezeket.

Amikor kettő, a 2. csoportba tartozó kite-os, vagy kite-os szörfös, vagy kite-os vitorlás találkozik, az alábbi szabályok szerint kell kitérni.

-Jobb csapás szabály:
Egyik eset lehet, ha a két jármű egymással szembe halad. A két jármű fél szélben vitorlázik. Ilyenkor mindig annak a hajónak van elsőbbsége mely jobb csapáson halad. A bal csapáson közlekedő járműnek ki kell térnie a másik elől, ki kell kerülnie! Minden más eset is ide tartozik, amikor az egyik hajó bal, a másik jobb csapáson halad.

-Élesebb hajó, Lee oldali:
A másik szabályunk, hogy mindig a Lee oldali hajónak van elsőbbsége. Ezt úgy is szokták nevezni, hogy mindig az élesebb hajónak van elsőbbsége. Természetesen akinek elsőbbsége van, az elől ki kell térnie a másik hajónak. Nézzük meg ezeket az eseteket. Ezen szabályok ismeretében elmondhatjuk, hogy mindig a jobb csapáson haladó hajónak van elsőbbsége, ha azonos csapáson haladnak akkor pedig a szél alattinak.

Végezetük nézzünk meg pár szabályt, és javaslatot melyeket érdemes betartani:
-Tilos szörfözni csatornán, folyón, hajókikötőben, strand területén, hajózási útvonalon (hajózási útvonalat keresztezhetünk, de folyamatosan nem szörfözhetünk rajta)!
-Tilos szörfözni ködben, és éjszaka!
-Vegyük figyelembe mindig a viharjelzést, zivatart, vízmélységet, korall vagy homokzátonyt!
-Idegen helyen szörfözve mindig tájékozódjunk a helyről. Ezt megtehetjük helyi szörfiskolánál, polgármesteri hivatalban, esetleg kérdezzük meg a helyi szörfösöket!
-Ha egyedül megyünk el szörfözni, mindig szóljunk valakinek hogy hova megyünk, és mikor tervezzük a visszaérkezést. Ha bajba kerülünk, így tudnak segítséget küldeni.
-Mindig ügyeljünk a saját felszerelésünk épségére, ellenőrizzük indulás előtt!
-Mindig viseljük a körülményekhez megfelelő ruházatot!

9.0 Biztonság

Az előbbi ábrán látható volt pár fontos része a zsinórzatunknak, mint például biztonsági zsinór, chicken loop leoldó. Mindezek a biztonságunkat szolgálják.
Nézzük meg mire is jók ezek, illetve mire kell figyelnünk ha elindulunk kite-ozni.

1.Szél iránya

Mint már tudjuk, hogy vízen, offshore szélben gyakorolni nem szabad! Ha szárazföldön próbálkozunk akkor is meg kell tartanunk kb 250m távolságot a fáktól és egyéb építményektől, hogy egyenletes szélben gyakorolhassunk. Ennek az oka, hogy a fák, házak illetve más építmények turbulenssé teszik a szelet.

2.Ernyő mérete

Mindig az adott szélerősséghez, tudásszinthez, és testsúlyhoz megfelelő ernyőt kell választanunk. Ha nem tudjuk felmérni a viszonyokat, mindenképp kérjük gyakorlott kite-osok segítségét! A megfelelő ernyőválasztáshoz segítségünkre van az ernyőhöz hivatalosan kiadott széltartomány táblázat, melyből megtekinthetünk majd egy példát az olvasmányunk végén.

3.Trimmelés

Ha a szél iránya, és erőssége is megfelelő, akkor indulhatunk gyakorolni (kezdőként javasolt oktató, vagy gyakorlott kite-os segítsége!). A biztonságunk megvédésének legelső szintje a trimmelés. Mint már említettük, a trimmerrel lehet az erőt elvenni az ernyőből ha a szél ránk erősödne. Ha a trimmerrel a középső zsinórokat rövidítjük (trimmert magunk felé húzzuk, de-powerelünk) akkor az ernyőben kevesebb erő lesz, ha visszaengedjük és növeljük a hosszát akkor pedig több erő lesz az ernyőnkben. ezt természetesen menet közben is tudjuk állítani.

4. Chickenloop

A chickenloop az a hurok amivel magunkra tudjuk akasztani az ernyőnket. Ezt mindig ki kell biztosítani, erre szolgál a biztonsági „tű” (safety pin), így biztosan nem tud kiakadni a chickenloop a trapézkampóból.

5.Leoldás 1.szint

Amennyiben bajba kerülnénk kiteozás közben, mindenképp megoldást kell rá találnunk. Ilyen eset lehet ha túl erőssé válika szél, vagy valami technikai probléma történik. Előfordulhat, hogy bármennyire is le vagyunk trimmelve, nem bírunk az ernyővel. Ilyenkor a megoldás, hogy leoldjuk a chicken loop-ot magunkról.
Ezt (az általában) piros chicken loop leoldóval tudjuk megtenni. Amikor leoldunk az ernyőnk leesik a vízre és egy biztonsági zsinóron fog rajtunk maradni, ami a trapézunkra rögzített leash-hez (póráz) van csatlakoztatva. Ennek előnye hogy az ernyőnk nem repül el, és esetleg később fel tudjuk venni a vízről, de erő nem lesz benne így nem fog húzni.

6.Leoldás 2.szint

A leoldás első szintjén az ernyőnk leesett és egy zsinóron rajtunk maradt. Erő nincs az ernyőben, biztonságban vagyunk. Előfordulhat viszont hogy más okból kellett leoldanunk, például összeakadtunk másik kite-ossal. Ilyen esetben, vagy bármikor amikor még leoldva sem érezzük  biztonságban magunkat, a maradék egy zsinórt is el kell engednünk. Ez az utolsó zsinór a trapézunkra kötött leash-hez csatlakozik, mint már azt tárgyaltuk. Biztonságunk megóvása érdekében a leash-ünket is le tudjuk oldani. Mint láttuk a felszerelésünkön, minden biztonsági (safety) dolog piros színnel van jelölve. Ilyen ugye a trimmer, chicken loop leoldó, és a leash leoldó is.  Ez mindig a leash, trapézunk felöli részén van, és a leoldó helyes irányú meghúzásával elengedhetjük a kite-ot. Ha leldottuk a leash-t is, már semmilyen kötődésünk nincs az ernyőnkhöz így 100% biztonságban vagyunk. Sajnos az ernyőnk elrepült, de a testi biztonságunk az elsődleges, ezt ne feledjük el!

Biztonsági tippek:
-gyakorláskor tartsunk minimum 3 zsinórhossz (kb 75m) távolságot mindentől (vízpart, fák, stégek, épületek, villanyvezeték, stb) és 1 zsinórhosszon belül (kb25m) semmi és senki ne legyen!
-kezdőként ne merészkedjünk be egyedül erős szélben ( 30km/h felett) !
-vigyázzunk a zsinórjainkkal! A kite zsinórok 300-500kg –ot is bírnak, ezért ne csavarjuk a kezünkre mert megégetheti, megvágja! Ne kite-ozzunk gyűrűben, fülbevalóban, nyakláncban mert könnyen beleakadhat a zsinór és letépi ékszereinket, rosszabb esetben testrészeinket!
-mielőtt használnánk felszerelésünket, bizonyosodjunk meg annak épségéről és ismerkedjünk meg egy kicsit a leoldási lehetőségekkel, hogy ha arra kerülne sor akkor egyből tudjunk cselekedni!

Hivatalos széltartomány példa:

Reklámok

8 hozzászólás to “Kezdőknek”

  1. Pelyvás Dénes november 17, 2015 - 7:13 du. #

    Részemről köszönöm az oldal üzemeltetőjének, hogy megalkotta. Egy kezdő kite-os szeretnék lenni (szárazföldi, kerekes), de keresgéléseim alatt ezt az egy mindent elmondó oldalt találtam. Pontosabban azt nem tudom, hogy mindent leírt-e, de úgy érzem ennek az átolvasása után, már van annyi bátorságom, hogy belevágjak valamennyi biztonság érzettel. Mivel kiderült, hogy milyen ernyőre van szükségem szárazföldön, az lenne a kérdésem, hogy mekkorára. Ha esetleg kapnék választ, előre is köszönöm, de ha nem akkor is köszönöm ezt a pontos ismertetőt erről a sportról. (115kg) Tisztelettel: D

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kezdőknek bővülünk « kitesportshungary - május 9, 2012

    […] Kezdőknek […]

  2. Kezdőknek 2.0 « kitesportshungary - május 11, 2012

    […] Kezdőknek […]

  3. Kezdőknek 3.0 « kitesportshungary - május 19, 2012

    […] Kezdőknek […]

  4. Kezdőknek 4.0 « kitesportshungary - május 24, 2012

    […] Kezdőknek […]

  5. Kezdőknek 5,6,7 « kitesportshungary - június 6, 2012

    […] Kezdőknek […]

  6. Kezdőknek 8 « kitesportshungary - június 8, 2012

    […] Kezdőknek […]

  7. Kezdőknek 9.0 « kitesportshungary - július 25, 2012

    […] Kezdőknek […]

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: